|
|
|
Kyrkomötet
Motion 2006:7
av Anna Karin Hammar och Bo Lennart Anbäcken
|
|
|
Svenska kyrkans tillgänglighet dygnet runt
|
|
Förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att till 2007 års kyrkomöte utarbeta en analys av Svenska kyrkans tillgänglighet och förslag på modeller för Svenska kyrkans tillgänglighet dygnet runt.
Motivering
Uppdraget att vara folkkyrka behöver gestaltas på ett nytt sätt i en ny tid. Om Svenska kyrkan ska kunna vara en kyrka ”mitt i byn” i det svenska senmoderna samhället behöver människor uppleva att Svenska kyrkan är tillgänglig dygnet runt. Det är inte rimligt att människor ska kunna göra bankärenden dygnet runt men inte kunna kontakta någon som kan ge grundläggande information om kyrkans arbete och erbjuda närvaro, öppenhet och hopp. Jourhavande präst är ett komplement i krissituationer som kan nås via 112. Detta larmnummer kan emellertid inte ersätta behovet av Svenska kyrkans tillgänglighet som Svenska kyrkan dygnet runt.
I vår tid finns troligen tekniska lösningar som skulle kunna möjliggöra att Svenska kyrkan hade ett enkelt telefonnummer som skulle vara lätt att memorera och som skulle kunna erbjuda en klart förbättrad tillgänglighet. Vidare skulle lösningar med hjälp av Internet kunna komplettera tillgängligheten via telefon. Inte minst en själavårdens dygnetrunt-närvaro för ungdomar på Internet är väsentlig. Kort sagt: det senmoderna samhället erbjuder många nya tekniska lösningar om Svenska kyrkan åter vill vara en kyrka ”mitt i byn”. Alla dessa lösningar förutsätter att församlingar prioriterar att vara tillgängliga och att det finns såväl anställda som frivilliga engagerade människor som ställer upp. Dialogen med bland andra Församlingsförbundet är därför betydelsefull.
Uppsala den 26 juni 2006
Anna Karin Hammar Bo Lennart Anbäcken
|